Tuesday, January 8, 2019

Takaful Penipu?

REZEKI MASING²
~~~~~~~~~~~~~~~
Ada Client saya, hantar borang perlindungan hari ni, esok terus “inforce” (perlindungan bermula). Ada pula yang seminggu, ada yang sebulan pun masih tak inforce lagi.
.
Sebagai Ejen, kalau dah seminggu tu, makanya kena la tanya dengan syarikat penyedia takaful apa statusnya sebenarnya.

Kebanyakkan kes sangkut pada Underwriter. Jangan main² dengan underwriter syarikat takaful ni ok. Diorang punya link, kejap je boleh jumpa rekod kesihatan sorang². Siap diorang ni kadang² sampai upah penyiasat persendirian untuk cek rekod kat klinik² atau hospital²  dalam radius 50km tempat tinggal (yang ni biasanya dibuat kalau ada pertikaian waktu “constestable period – rujuk poin no 4 di bawah).  
.
Yang dah inforce pun, perlindungan bukan terus secara sepenuhnya  ya. Ada beberapa tempoh waktu yang orang ramai perlu tahu, dan hampir kesemua penyedia takaful mempunyai polisi ni.
.
1. PERLINDUNGAN TERUS
HANYA perlindungan berkaitan kemalangan – sam ada masuk hospital, pampasan kematian atau pampasan kecacatan kekal.  
2. TEMPOH TENGGANG 30 HARI
Masuk hari ke-31, baru cover kemasukan ke hospital untuk sakit-sakit biasa macam demam, keracunan makanan dan lain-lain. Cumanya, risiko kalau masuk mulanya ingat sebab sakit biasa, tapi tiba-tiba Dr kata ada kaitan dengan “specified illness”, ada kebarangkalian perlindungan akan ditangguh/dibatalkan bagi membolehkan pihak penyedia takaful untuk melakukan penyelidikan lanjut.
3. TEMPOH TENGGANG  120 HARI
Sebarang penyakit yang terkait dengan “specified illness” dan muncul dalam tempoh 120 hari selepas polisi “inforce”, pihak penyedia takaful berhak untuk menidakkan perlindungan.
Kenapa? Takaful adalah berkaitan pengurusan risiko, dan risiko bermaksud sesuatu yang belum terjadi. “Specified Illness “ ini kebiasaanya memerlukan masa untuk “develop”. Jadi, sekiranya ianya muncul dalam tempoh 120 hari, dikhuatiri Client tersebut sudah merasai tanda² awal penyakit tersebut,  dan mencarum untuk menanggung kos yang bakal dibayar. Ini tidak adil kepada pencarum² lain!
4. CONTESTABLE PERIOD 2 TAHUN
Walaupun secara teknikalnya syarikat penyedia takaful akan melindungi sepenuhnya selepas 120 hari, masih terdapat ada kebarangkalian “Guarantee Letter” kemasukan ke hospital akan ditolak untuk “specified illness”, dan perlindungan menjadi “Pay and Claim”. Ini berbeza dengan “specified illness” yang muncul dalam masa 120 hari yang mana memang akan akan ditolak sepenuhnya, yang ini terpaksa bayar dahulu dengan duit sendiri, dan kemudian buat tuntutan.
Dah kenapa pula? Kerana, sekali lagi syarikat penyedia takaful akan melakukan semakan sekiranya terdapat sebarang “non-disclosure”- keadaan dimana Client menyorokkan maklumat, atau  pengetahuan tentang kewujudan penyakit lebih awal. Seperti diberitahu di awal tadi, pihak penyedia takaful akan melakukan semakan ke hospital², ataupun ke klinik² berdekatan. Sekiranya terjumpa “non-disclosure” ni, risikonya adalah polisi anda akan dibatalkan, dan perlindungan ditarik serta merta!

Leceh kan proses dia? Leceh sebenarnya untuk yang bertangguh nak ambil takaful, ataupun yang cuba untuk guna jalan belakang bila dah rasa ada sesuatu yang tidak kena. Percayalah, syarikat takaful sendiri pun tak mahu dengan proses leceh² ni, tapi mereka perlulah berlaku adil kepada semua pencarum²

Ada sebarang kemusykilan lain?
#andatanya #sayajawap

NSJ
Perunding Takaful
Great Eastern Takaful Berhad
www.wasap.my/60177134540/GreatEasternTakaful


1 comment:

  1. Saya nak tanya nama lama sebelum.graet instance ialah tahan insurance ..betul ke

    ReplyDelete